Article

12.09.2018

Het werkkapitaal: veel meer dan een boekhoudterm

Het werkkapitaal, ook wel nettobedrijfskapitaal genoemd, geeft een beeld van de operationele liquiditeit van een onderneming. Maar er schuilt veel meer achter.

Het succes van een onderneming hangt zelfs in belangrijke mate af van hoe ze omgaat met haar behoefte aan werkkapitaal.

Werkkapitaal vs. behoefte aan werkkapitaal

Binnen de financiële analyse is het werkkapitaal één van de indicatoren die een beeld geven van de operationele liquiditeit van een onderneming. Die heeft niet alleen een invloed op de bedrijfsvoering, maar bijvoorbeeld ook op de toegang tot bankkrediet of de waardering van de onderneming. De berekening gebeurt als volgt:

Eigen vermogen en andere middelen op lange termijn - vaste activa

Zo ziet u of er voldoende langetermijnfondsen beschikbaar zijn om de productieketen te financieren. Bij een positief resultaat is dat inderdaad het geval, terwijl het bij een negatief resultaat net de productieketen is die de langetermijnfinanciering moet verzekeren.

Het is dan ook nuttig om eveneens de behoefte aan werkkapitaal te berekenen:

Vlottende activa (exclusief cash) - vlottende passiva (exclusief financiële verplichtingen)

Het resultaat geeft weer welk bedrag de onderneming nodig heeft om haar productieketen te financieren en kan zowel positief als negatief zijn:

  • bij een positieve behoefte aan werkkapitaal dekken de commerciële schulden niet langer de kortetermijnactiva (exclusief de financiële). In dat geval kan een onderneming een beroep doen op haar werkkapitaal. Als dit niet volstaat, heeft ze een aanvullende financiering van haar operationele cyclus op korte termijn nodig.
  • bij een negatieve behoefte aan werkkapitaal kan een onderneming probleemloos haar kortetermijnverplichtingen nakomen. Toch blijft het aangewezen om de behoefte aan werkkapitaal (verder) te verminderen.

Kort samengevat geeft het werkkapitaal dus een beeld van de operationele liquiditeit van een onderneming, terwijl de behoefte aan werkkapitaal uitdrukt welk bedrag de onderneming nodig heeft om haar productieketen te financieren.

Het komt er vooral op aan de behoefte aan werkkapitaal zo veel mogelijk te beperken en zo de liquiditeit op te krikken. Die is cruciaal, vooral in economisch of financieel moeilijke tijden. Klanten hebben dan immers de neiging om later te gaan betalen, terwijl uw voorraden toenemen en uw leveranciers scherpere betaaltermijnen opleggen. Daardoor raakt steeds meer werkkapitaal geblokkeerd in uw exploitatiecyclus, terwijl het in deze omstandigheden net moeilijker is om bijkomende financiering aan te trekken.

Besluit

Werkkapitaal optimaliseren is niet alleen een kwestie van langetermijnoverwegingen. Ook op korte termijn kan de onderneming cash vrijmaken die niet optimaal of onnodig wordt gebruikt, meer bepaald in de aankoop-, productie- en verkoopprocessen binnen de exploitatiecyclus.

Het werkkapitaal en de behoefte aan werkkapitaal moeten vooral goed op elkaar zijn afgestemd. De behoefte aan werkkapitaal dient structureel kleiner te zijn dan het werkkapitaal zelf, liefst met een extra buffer. Er bestaat echter geen mathematische waarheid over de omvang van (de behoefte aan) werkkapitaal. Sector, activiteit en bedrijfsmodel kunnen die bijvoorbeeld beïnvloeden.

Article

18.01.2016

De cash conversion cycle doorgelicht

Een goede graadmeter om na te gaan hoe sterk uw exploitatiecyclus beslag legt op uw werkkapitaal is de ‘cash conversion cycle’. Die is uitgedrukt in aantal dagen en geeft weer hoelang geld vastzit in het aankoop-, productie- en verkoopproces van uw onderneming.

De berekening van de cash conversion cycle is gebaseerd op:

  • het aantal dagen klantenkrediet (ADK of DSO – Days Sales Outstanding): 
    het gemiddelde aantal dagen dat uw onderneming moet wachten op betaling nadat een product of dienst werd geleverd.
  • het aantal dagen voorraadrotatie (ADV of DIO – Days Inventory Outstanding): 
    het gemiddelde aantal dagen dat uw onderneming nodig heeft om de voorraad om te zetten in verkoop.
  • het aantal dagen leverancierskrediet (ADL of DPO – Days Payable Outstanding): 
    het gemiddelde aantal dagen dat uw onderneming nodig heeft om de leveranciers te betalen.

Hoe korter de cyclus, hoe minder kapitaal vastzit in het bedrijfsproces, wat u in staat stelt uw kortetermijnverplichtingen tegemoet te komen en uw activiteiten verder uit te bouwen.

Vereenvoudigde voorstelling van de cash conversion cycle

 

 

Article

18.01.2016

Vier vuistregels om uw werkkapitaal te optimaliseren

Hoewel ondernemers goed vertrouwd zijn met het begrip werkkapitaal, benutten ze nog al te weinig het volle potentieel ervan. Ten onrechte. Want een gericht beheer van hun behoefte aan werkkapitaal kan heel wat voordeel opleveren, zowel financieel als organisatorisch.

Hoe een onderneming dat concreet aanpakt, hangt uiteraard nauw samen met haar specifieke situatie en de sector waarbinnen ze actief is. Hieronder vindt u alvast een aantal algemene vuistregels:

1. Analyseer uw bedrijfsprocessen

Een logische eerste stap is een grondige analyse van uw behoefte aan werkkapitaal, aan de hand van uw cash conversion cycle. Bedoeling is volgende bedrijfsprocessen duidelijk in kaart te brengen:

  • het beheer van uw klantenbetalingen
    Hoe lang duurt het voor uw facturen worden betaald? Waarom blijven sommige facturen openstaan? Hoe goed kent u de financiële situatie van uw klanten?
  • het beheer van uw leveranciersbetalingen
    Welke betaaltermijn krijgt u? Geniet u korting als u snel betaalt? Maakt u gebruik van bevoorschotting?
  • het beheer van uw productie en voorraden
    Hoe sterk kunt u de voorraad afbouwen zonder dat de productie in gevaar komt? Kunt u de productietijd inkrimpen om het Work in Progress te verminderen? Werkt u volgens het Just-in-Time systeem of kiest u voor Economic Order Quantity?

Vervolgens gaat u na waar er ruimte is voor verbetering en hoe u de cash conversion cycle kunt inkorten. Bedoeling is uw behoefte aan werkkapitaal te verminderen en zo – door spaarzamer om te gaan met het beschikbare kapitaal – het rendement van uw bedrijfsvoering te verhogen.

2. In sneller en beter

Een goede opvolging van uw debiteuren is cruciaal. Relatief kleine, voor de hand liggende ingrepen kunnen daarbij soms een verrassend groot voordeel opleveren. Enkele tips:

  • bewaak de kwaliteit van uw facturen. Een goede factuur vermeldt een correct bedrag, een uiterste betalingsdatum en komt tijdig aan bij uw klanten;
  • factureer op regelmatige basis kleinere bedragen en vermijd waar mogelijk verzamelfacturen;
  • volg openstaande facturen actief op en zoek uit waarom ze open blijven staan. Ligt het aan de financiële situatie van de klant of spelen er andere factoren mee? Onenigheid over het aangerekende bedrag of problemen bij de levering of verkoop leiden vaak tot vertragingen of niet-betaling. Door uw administratie en dienstverlening beter op elkaar af te stemmen, boekt u dubbele winst: tevreden klanten en minder betwiste facturen;
  • oplossingen zoals factoring of domiciliëring zijn een bijzonder interessante piste. Zo int u sneller zonder uw klanten onder druk te zetten of uw betalingstermijn aan te scherpen, wat altijd delicaat is in een commerciële relatie.

Een duidelijk beeld
Zonder overzicht over uw rekeningen in binnen- en buitenland en over uw inkomende en uitgaande betalingen is het beheer van uw werkkapitaal bijna onbegonnen werk. U hebt dus nood aan heldere, onmiddellijk beschikbare informatie en dito rapportering. Verschillende oplossingen voor elektronisch bankieren, rapporteringafspraken met uw financiële partners en een efficiënte werking van uw administratie en boekhouding helpen u hierbij al een heel eind op weg.

Een andere interessante piste is de centralisatie van uw liquiditeiten, wat zowel het beheer als de opvolging ervan sterk vereenvoudigt. Vaak biedt dit ook heel wat mogelijkheden qua fiscale optimalisatie. 

3. Benut uw leverancierskrediet optimaal

Uw facturen stelselmatig te laat betalen om uw dagen leverancierskrediet op te trekken lijkt een pijnloze en doeltreffende ingreep, maar is dat allerminst. De kans is immers groot dat de leverancier de langere betaaltermijn zal doorrekenen in de prijs die u voor volgende leveringen betaalt. Een aantal betere alternatieven:

  • bekijk of het niet voordeliger zou zijn om net sneller te betalen – in veel gevallen levert vroeg betalen u een aantrekkelijke korting op;
  • kies voor oplossingen die u toelaten om later te betalen zonder dat uw tegenpartij het voelt. Dat kan bijvoorbeeld door een beroep te doen op kredietlijnen of te werken via reverse factoring, waarbij de leverancier een voorschot op uw betalingen ontvangt via de bank;
  • onderhandel met uw leverancier over een verlenging van uw betaaltermijn.

Zorg voor afdoende bescherming
Snel over uw tegoeden kunnen beschikken is één aspect van een optimaal beheer van uw werkkapitaal. Een ander is de zekerheid dat uw klanten ook effectief zullen betalen, terwijl uw onderneming vertrouwen moet uitstralen naar (potentiële) handelspartners. Daarvoor kunt u een beroep doen op de verschillende vormen van documentair krediet. Door kredietverzekeraars in te schakelen, dekt u zich bovendien in tegen het risico van niet-betaling door een tegenpartij.

Een andere belangrijke factor, zeker bij internationale transacties, is het wisselkoersrisico. U mag dan wel weten wanneer u betaald zult worden, het exacte bedrag hangt af van de wisselkoers op het moment van betaling. Omdat het verschil tussen een goede en een minder gunstige koers een groot effect kan hebben op uw marge, dekt u zich het best in tegen de mogelijke koersschommelingen.

4. Laat uw voorraden maximaal renderen

De financiële impact van uw voorraadbeheer valt niet te onderschatten. Denk maar aan facturen die blijven openstaan na een foutieve of laattijdige levering, of het aanhouden van een te grote stock traag verkopende producten. Dat laatste heeft als voordeel dat u altijd prompt kunt leveren, maar blokkeert wel een belangrijk deel van uw werkkapitaal. Enkele richtlijnen:

  • controleer regelmatig uw voorraden en prijzen, bij voorkeur via een pakket als Enterprise Resource Planning (ERP) of een web-based applicatie met rechtstreekse link naar uw tegenpartijen;
  • via een warehouse management systeem behoudt u een goed overzicht over uw snel en traag verkopende producten en kunt u uw voorraad overeenkomstig aanpassen;
  • houd uw vinger aan de pols van de markt om de vraag correct te kunnen inschatten en zo voorraadoverschotten of -tekorten te vermijden;
  • u kunt ook een radicaal andere koers kiezen en het beheer van uw voorraden uitbesteden aan een logistieke dienstverlener;
  • maak gebruik van voorraadfinanciering om liquiditeiten beschikbaar te houden voor andere doeleinden;
  • dek u in tegen prijsschommelingen op de grondstoffenmarkten om uw marge te vrijwaren.

Evenwichtsoefening
Uw behoefte aan werkkapitaal optimaliseren is dus een voortdurende evenwichtsoefening tussen uw debiteuren-, crediteuren- en voorraadbeheer. Een stevige uitdaging, maar onmisbaar om uw financiële slagkracht te verhogen en een voorsprong te nemen op uw concurrenten. Laat uw werkkapitaal renderen!

Article

08.03.2024

Bedrijven hebben er belang bij om te kiezen voor elektrische en multimodale mobiliteit

BNP Paribas Fortis is klaar voor de mobiliteit van morgen. Onze bijdrage gaat veel verder dan het leasen van elektrische voertuigen, zegt Laurent Loncke, General Manager Retail Banking en lid van het directiecomité van de bank.

Hoe kunnen bedrijven van mobiliteit een van de hefbomen maken van hun transitie?

“Als we alleen kijken naar het voertuiggebruik, kan de overstap van fossiele naar elektrische energie de CO2-uitstoot verminderen met een factor vier. Die verandering wordt meer dan ooit fiscaal aangemoedigd in ons land. Vanaf 2035 is de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren ook verboden in de Europese Unie. Of het nu gaat om de bedrijfsvloot of de bedrijfswagens voor het personeel, elk bedrijf heeft er belang bij te kiezen voor elektrisch rijden. En dat naast andere vormen van mobiliteit.”

Hebben alle bedrijven dat begrepen?

“Vandaag zijn twee op de drie nieuwe voertuigen bedrijfswagens. En 80% van die bestellingen zijn elektrische voertuigen. Dat is ook het geval bij onze partner Arval.”

Bedrijven spelen dus een voortrekkersrol in deze transitie?

“Zeker. In de eerste plaats omdat bedrijfswagens de tweedehandsmarkt voeden. Dat zal elektrisch rijden voor iedereen toegankelijker maken. Vervolgens omdat wie voor een elektrische auto kiest zijn vrienden en familie kan aanmoedigen hetzelfde te doen. Onze recente Profacts-studie toont aan dat 85% van de eigenaars van een elektrisch voertuig tevreden tot zeer tevreden is dat ze de stap hebben gezet. Maar 42% van de Belgen is nog terughoudend. De helft van hen is bang dat hun batterij leeg is voordat ze kunnen opladen.”

Is die angst terecht?

“Niet helemaal. De meeste automobilisten voelen zich pas comfortabel met een bereik van 500 kilometer, ook al rijden ze maar enkele tientallen kilometers per dag. Los daarvan is het absoluut noodzakelijk om het oplaadnetwerk verder te ontwikkelen. Voor veel mensen, vooral in steden, is het niet mogelijk om thuis een oplaadpunt te installeren. BNP Paribas Fortis draagt bij aan de uitbreiding van het oplaadnetwerk via de participatie in Optimile. Deze Gentse scale-up biedt softwareoplossingen aan voor het opladen van elektrische wagens en ontwikkelt strategische partnerschappen voor de installatie en het onderhoud van oplaadpunten.”

Kan een elektrische auto worden opgenomen in het verloningspakket van elke werknemer?

“Tegenwoordig verschijnen er minder dure voertuigen op de markt die toegankelijk zijn voor het midden- en lager kader. Daarnaast telt bij een elektrische wagen vooral de Total Cost of Ownership. En die totale kosten liggen veel lager dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Vaak heeft men er alle belang bij om voor leasing te kiezen. We bieden een volledig en op maat gemaakt aanbod aan alle bedrijven, ongeacht hun omvang en behoeften.”

Wat bedoelen jullie precies met een 'compleet aanbod'?

“Naast leasing bieden we dankzij onze vele partners ook oplaadoplossingen aan thuis of op het werk, een oplaadkaart voor openbare netwerken, de automatische terugbetaling van het stroomverbruik thuis, een app om oplaadpunten te vinden en opleidingen in elektrisch rijden.”

Een volledig ecosysteem dus?

“We willen meebouwen aan de mobiliteit van morgen. Door ze te financieren, via krediet of leasing, te verzekeren, maar ook door samen te werken met partners buiten onze traditionele activiteiten. Zoals het al eerder vermelde Optimile, en Touring, een organisatie die garant staat voor betrouwbaarheid.”

Maar mobiliteit gaat toch niet alleen over de auto?

“Wij willen eerder de relatie met de auto heroverwegen. Gezien de klimaatdoelstellingen en de toenemende schaarste aan grondstoffen, is het onmogelijk om elke verbrandingsauto te vervangen door een elektrische. Arval biedt een uitgebreide expertise aan bedrijven die mobiliteit anders willen bekijken. We helpen hen om hun behoeften te analyseren, alternatieven voor de auto te vinden, een mobiliteitsbudget ter beschikking te stellen of een mobiliteitsbeleid op te stellen. We bieden fietsleasing aan, al dan niet in combinatie met autoleasing. We geloven sterk in multimodaliteit en mobility as a service-oplossingen: de mogelijkheid om verschillende vervoersmodi te combineren en er gemakkelijk voor te betalen. Dat is ook een van de specialiteiten van onze partner Optimile.”

Staan bedrijven en hun werknemers open voor deze boodschap?

“Het idee dat werknemers niet langer zeggen 'ik heb zoveel voor mijn auto in mijn salarispakket', maar eerder 'ik heb zoveel voor mijn mobiliteit', wint terrein. Betalen voor gebruik in plaats van bezit zien we al in fitness of streaming. Mobiliteit gaat dezelfde weg op, met deelauto's en forfaitaire abonnementen die het kostenplaatje voorspelbaarder maken voor bedrijven en particulieren. Maar de snelheid van deze verandering hangt ook af van het succes van het federale mobiliteitsbudget, dat moeilijk van de grond komt.”

 

BNP Paribas Fortis nv – Warandeberg 3 – B-1000 Brussel – BTW BE 0403.199.702 – RPR Brussel

Optimile nv – Sassevaartstraat 46 bus 204, 9000 Gent – RPR Gent – BTW BE 0648.837.849 – www.optimile.eu - BNP Paribas Fortis nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Optimile nv.

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102

Touring nv, Koning Albert II-laan 4 B12, 1000 Brussel – RPR Brussel – KBO BE 0403.471.401, is ingeschreven onder dit nummer bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden agent, vergoed door commissies, voor AG Insurance nv. AG Insurance nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Touring nv.

De drie gewesten van ons land voorzien in een reeks subsidies voor bedrijven en zelfstandigen die investeren. Onze experten scheppen klaarheid en helpen u bij de indiening en opvolging van uw dossier.

De modaliteiten, bedragen en voorwaarden van investeringssteun verschillen sterk van gewest tot gewest. Welke regelgeving van toepassing is, hangt af van de ligging van de exploitatiezetel waar de investeringen worden gedaan. De maatschappelijke zetel heeft daar geen invloed op en kan in eender welk land gelegen zijn. Bovendien blijft een subsidieaanvraag een vrij zwaar administratief proces. Daarom zorgen onze experts voor alle stappen, van het indienen van de premieaanvraag tot het bekomen ervan.

Uitgebreid steunpakket in Vlaanderen

Vlaanderen kent verschillende soorten subsidies toe. De belangrijkste voorbeelden daarvan zijn de strategische transformatiesteun, de ecologiepremie, de strategische ecologiesteun, de kmo-portefeuille en de groeisubsidie.

Elke vorm van steun is gericht op verschillende soorten investeringen of bedrijven. Ook het subsidieniveau varieert sterk en gaat van 8% voor een strategische investering in een groot bedrijf tot wel 50% voor consultancykosten van een kmo.

Onze experten bekijken de verschillende subsidiemogelijkheden samen met u. Vervolgens brengen ze u in contact met een specialist van VLAIO, het Agentschap Innoveren & Ondernemen in Vlaanderen, die de fakkel van ons overneemt en u verder begeleidt bij uw aanvraag.

Klassieke en ecologische steunmaatregelen in Wallonië

In Wallonië zijn de investeringssubsidies voorbehouden voor bedrijven die actief zijn in een beperkt aantal sectoren. Activiteiten die niet in aanmerking komen, zijn bijvoorbeeld de detailhandel, de transportsector of de vrije beroepen.

De modaliteiten verschillen bovendien naargelang de grootte van het bedrijf. Kleine bedrijven moeten een bedrag van minstens 25.000 euro investeren. Voor grote bedrijven gelden hogere drempels en zij moeten investeren in een ontwikkelingsgebied.

Concrete voorbeelden van investeringen voor professioneel gebruik die in aanmerking komen, zijn onder meer de aankoop of de bouw van vastgoed, de aankoop van een terrein of de aankoop van nieuw bedrijfsmateriaal.

De basispremie varieert van 4% tot 6%. Verhogingen zijn mogelijk wanneer banen worden gecreëerd, bij een innovatieve aanpak, bij diversifiëring in het buitenland enz. Voor projecten die het gebruik van duurzame energie en de bescherming van het leefmilieu bevorderen, kunt u een hogere premie krijgen tot 20%.

Merk op dat u de aanvraag moet indienen voor u een definitieve verbintenis aangaat. Investeringen waarvoor u al een offerte hebt ondertekend, kunnen dus niet meer worden gesubsidieerd.

Onze experten begeleiden uw bedrijf met plezier bij alle stappen.

De overvloedigste subsidies in Brussel

De Brusselse premie voor (im)materiële investeringen of werken kan worden toegekend in de meeste sectoren. In totaal komt ongeveer 80% van de economische activiteiten in de hoofdstad in aanmerking voor subsidies. De twee grootste uitzonderingen zijn het onderwijs en de vastgoedsector.

Om een subsidie te kunnen ontvangen, moet het investeringsproject ten minste 10.000 euro bedragen voor een beginnende ondernemer en minstens 15.000 euro in de andere gevallen, naargelang de grootte van het bedrijf. De investering moet bovendien bestemd zijn om een bestaande activiteit verder te ontwikkelen of te verbeteren. Een activiteit eenvoudigweg vervangen door een andere is niet toegestaan.

De subsidie kan oplopen tot 30% van het investeringsbedrag, met een gemiddelde van 12,5%. Het subsidieniveau hangt af van een reeks criteria, zoals starter zijn of het aantal werknemers met meer dan 30% verhogen.

In de loop van 2024 zal de hervorming van de steunmaatregelen de premies voor duurzame projecten en projecten in het kader van de circulaire economie nog verder versterken.

Ook in Brussel moet u de aanvraag indienen voor u een definitieve verbintenis aangaat. Investeringen waarvoor u al een offerte hebt ondertekend, kunnen dus niet meer worden gesubsidieerd.

En ook hier kunt u rekenen op de begeleiding door onze experten tijdens elke stap van het proces.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top