Article

28.03.2019

Wie deed de deal van het jaar?

Op 15 mei weten we niet alleen wie ‘CFO of the Year’ wordt. Voor het eerst kent Trends ook een onderscheiding toe voor de ‘Deal of the Year’.

Alle fusies of overnames en kapitaaloperaties (beursintroductie, kapitaalverhoging, private plaatsing,…) waarbij een Belgische onderneming in 2018 betrokken was, komen hiervoor in aanmerking.

Hieronder vindt u vijf deals die strategisch en financieel leiderschap tonen:

ELIA

De Belgische hoogspanningsnetbeheerder Elia kondigde op 23 maart 2018 aan dat het nog eens 20 procent van de aandelen van haar Duitse sectorgenoot 50Hertz had gekocht voor 976,5 miljoen euro. Daarnaast heeft ze de overblijvende participatie van 20% in juli gekocht en onmiddellijk verkocht aan de Duitse staatsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). De transactie tussen Elia en KfW versterkte de Belgisch-Duitse samenwerking op het vlak van kritieke netinfrastructuur. Hierdoor kreeg het de volledige controle over 50Hertz, wat meer synergie moet toelaten en de uitbouw tot een toonaangevende Europese groep.  

SHOWPAD

In juni 2018 meldde het geavanceerde softwareplatform Showpad dat het 28 miljoen euro (34 miljoen dollar) had opgehaald bij twee grote durfkapitaalfondsen, het Amerikaanse Insight Ventures en het Engelse Dawn Capital voor de overname van LearnCore, de Amerikaanse specialist in onlinecoaching. Met de overname van Learncore wil Showpad een totaalaanbod uitbouwen door nu ook gepersonaliseerde onlinecoaching te integreren in zijn verkoop-en marketingaanbod en zich zo verder te differentiëren.

AEDIFICA

Op 21 december 2018 kondigt de beursgenoteerde specialist in zorgvastgoed, Aedifica, de overname van de zorgvastgoedportefeuille van Lone Star Real Estate Fund IV aan. Daarmee doet het na zijn aanwezigheid in België, Duitsland en Nederland nu ook zijn  intrede in het Verenigd Koninkrijk. De waarde van de transactie bedraagt 450 miljoen pond (520 miljoen euro). Met de grootste deal die Aedifica ooit deed, zet de Brusselse groep zich definitief op de kaart als Europese investeerder in zorgvastgoed. De Britse zorgmarkt is nog gefragmenteerd. Daar liggen dus kansen voor Aedifica.

COLLIBRA

Begin 2018 haalt Collibra dat software maakt voor efficiënt databeheer 58 miljoen dollar (48 miljoen euro) op. Het van oorsprong Brusselse softwarebedrijf wil zijn commerciële en technologische voorsprong voort uitbouwen en investeert daarom fors in zijn organisatie en in onderzoek en ontwikkeling. Begin 2019 haalde Collibra nog eens 100 miljoen euro op, onder meer bij de investeringstak van Alphabet, de holding boven Google. Collibra heeft zo als eerste van de nieuwe generatie Belgische startups een waardering van meer dan een miljard dollar.

ITEOS THERAPEUTICS

Op 20 juni 2018 haalde iTeos Therapeutics 75 miljoen dollar (64 miljoen euro) op om het versneld behandelen van kanker met immuuntherapie  te ontwikkelen. Het in Gosselies (Charleroi) gevestigde iTeos gebruikt het geld ook voor de uitbreiding van zijn nieuwe kantoor in Cambridge, Massachusetts, hét biotechmekka van de Amerikaanse Oostkust. De kapitaalronde werd geleid door het Amerikaanse investeringsfonds MPM Capital, enomvatte de nieuwe investeerders HBM Partners, 6 Dimensions Capital en Curative Ventures. Ook alle bestaande investeerders, zoals Fund+, VIVES II, SRIW en SFPI, namen eraan deel.

CFO en Deal of the Year is een initiatief van Trends in samenwerking met BNP Paribas Fortis. 

Meer info over het event.

De Deal of the Year wordt samen met de Trends CFO of the Year bekend gemaakt op 15 mei 2019 in Brussels Expo.

Keynotespreker van deze 8ste editie, is Wim Dejonghe, Senior Partner of Allen & Overy die het zal hebben over de gevolgen van de Brexit en de handelsconflicten in de wereld.
Daarna is er een debat over zakendoen in een wereld van politieke risico’s’ waaraan Wim Dejonghe, Senior partner Allen & Overy,  Birgit Conix, CFO TUI Group (winnares van de prijs Trends CFO of the Year 2018), Karim Hajjar, CFO van Solvay en William De Vijlder, hoofdeconoom van BNP Paribas deelnemen.

Het event kan je volgen op Twitter via #TrendsCFO2019.

Ontdek hier de genomineerden voor Trends CFO of the Year.

Bron: Trends

Article

12.04.2019

Wie wordt Trends CFO of the Year 2019?

Op woensdag 15 mei weten we wie Birgit Conix CFO van TUI Group zal opvolgen als ‘CFO of the Year’. De jury selecteerde vijf kandidaten, waaronder maar liefst vier vrouwen.

De genomineerden voor CFO of the Year

Ann Desender (Barco)

Het technologiebedrijf Barco staat sinds deze maand in de Bel-20 en doet het goed met een omzet die al enkele jaren boven het miljard euro uitkomt. “We leggen de lat voortdurend hoger”, zegt CFO Ann Desender die al sinds september 2016 aan het roer staat. ”Het was in de eerste plaats een wijziging in de bedrijfscultuur. Dat betekent ook keuzes maken en activiteiten afstoten die geen of onvoldoende winst opleveren.” Eind 2018 verraste Barco nog door 240 van de 3600 banen te schrappen met een eenvoudigere structuur en vrijgekomen middelen om te herinvesteren tot gevolg.

Yves Honhon (CMI)

De financiën van Waalse industriële groep CMI worden al 18 jaar beheerd door Yves Honhon die zijn job vergelijkt met die van een orkestleider. Hij stond op de eerste rij toen CMI Arcelor/Cockerill verliet om in april 2002 alleen door te gaan. “Het bedrijf is van een dochteronderneming naar een moederbedrijf geëvolueerd. Van 18 bedrijven in 7 landen ging het naar 85 ondernemingen in 23 landen. Het balanstotaal is tussen 2002 en 2018 vervijfvoudigd, van 271 miljoen tot bijna 1,5 miljard”, schetst Honhon die nieuwe overnames zeker niet uitsluit om de ambitie van CMI tot 1,6 miljard euro omzet te bereiken in 2022 (met zelfs 2 miljard in zicht).

Nathasja Van Bael (Medialaan/Persgroep)

Sinds 2015 is Nathasja Van Bael al CFO bij Medialaan. Door de fusie met De Persgroep weet ze ook hoe complex het kan zijn om een fusie in goede banen te leiden. “2018 was een van de zwaarste jaren uit mijn carrière, in de eerste plaats wegens de fusie. Juridisch en financieel is ze afgerond, maar we zitten nog volop in de operationele integratie”, aldus Van Bael. Ze loodste het bedrijf niet alleen succesvol door woelige wateren maar besteedt ook in de huidige moeilijke economische omstandigheden aandacht aan kostenbeheersing: “Ik heb een hekel aan inefficiëntie en vind het zeer leuk de processen in het bedrijf onder de loep te nemen”, besluit ze.

Catherine Vandenborre (Elia)

De perfect tweetalige Waals-Brabantse is sinds 2014 CFO van Elia en speelde samen met haar team een sleutelrol in de onderhandelingen voor een belang in het Duitse 50Hertz. “Het was echt teamwerk. We hebben er met een kleine groep mensen dag en nacht aan gewerkt”, zegt Vandenborre die de rol van een moderne CFO verder verduidelijkt. ”Een CFO is de architect van de waardecreatie van het bedrijf. Dat impliceert dat hij of zij deelneemt aan een strategie en die invoert. De jongste jaren zijn daar nieuwe dimensies bij gekomen, want onze rol wordt steeds meer verbonden aan innovatie, databeheer en digitalisering.” Tegelijkertijd vindt ze het erg belangrijk om het klimaatprobleem zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Elia plant een kapitaalverhoging van 350tot 450 miljoen euro, die de balans moet versterken om bijkomende investeringen te kunnen doen in de Belgische netwerkinfrastructuur.

Els Verbraecken (DEME)

Sinds ze zes jaar geleden CFO van de maritiemedienstengroep DEME werd, hebben Verbraecken en haar team niet stilgezeten. Het meest trots is ze op het investeringsprogramma van meer dan 1,5 miljard euro in nieuwe schepen terwijl ze zeker de risicokant niet uit het oog verliest. “Je moet het evenwicht bewaren tussen investering en financiering; tussen risico’s nemen en beperken; tussen administratieve rapportering en proactief blijven.” Hoewel ze regelmatig botst op de complexiteit van het internationale zakendoen is ze een enorme fan van vereenvoudiging. “Je moet proberen alles eenvoudig en soepel te houden in een complexe en dynamische wereld”, besluit de CFO van een bedrijf met entiteiten in meer dan 60 landen. 

CFO of the Year is een initiatief van Trends in samenwerking met BNP Paribas Fortis. De onderscheiding beloont CFO’s die een belangrijke rol spelen in de financieel-strategische uitbouw van hun Top 500-onderneming.

Meer info over het event.

De winnende CFO wordt op 15 mei 2019 bekend gemaakt in Brussels Expo. Keynotespreker van deze 8ste editie, is Wim Dejonghe, Senior Partner of Allen & Overy die het zal hebben over de gevolgen van de Brexit en de handelsconflicten in de wereld.

Daarna is er een debat over zakendoen in een wereld van politieke risico’s’ waaraan Wim Dejonghe, Birgit Conix, CFO TUI Group (winnares van de prijs Trends CFO of the Year 2018), Karim Hajjar, CFO van Solvay en William De Vijlder, hoofdeconoom van BNP Paribas deelnemen.

Het event kan je volgen op Twitter via #TrendsCFO2019. 

NIEUW! Voor de eerste keer buigt de jury zich ook over de vraag: “Wie deed de deal van het Jaar”?  


Bron: Trends

Article

13.03.2024

Vijf prioriteiten om de transitie van bedrijven te begeleiden

BNP Paribas Fortis helpt bedrijven om de ESG-uitdagingen (Environment, Social, Governance) aan te gaan. CEO Michaël Anseeuw legt uit hoe.

Lees het artikel in De Tijd: 5 prioriteiten die ondernemingen duurzamer maken
Article

11.03.2024

“We zijn klaar om de transitie van bedrijven te versnellen, ook die van kmo’s”

Goede ESG-prestaties (Environment, Social, Governance) worden een concurrentiefactor. Ook kmo's zijn zich daar steeds meer van bewust. Een goede zaak, aldus Didier Beauvois, Head of Corporate Banking.

Hoe verklaart u dat verhoogde bewustzijn bij kmo’s?

“Met de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) zijn beursgenoteerde bedrijven en bedrijven met meer dan 250 personen sinds 2022 onderworpen aan rapporteringsverplichtingen op het gebied van ESG-prestaties. Ze engageren zich ten opzichte van hun klanten, investeerders, banken, medewerkers en aandeelhouders. Om aan het ESG-lastenboek te voldoen, geven ze steeds meer de voorkeur aan leveranciers, vaak kleinere bedrijven, die deugdelijke praktijken hanteren en dat kunnen aantonen. Bovendien zal de CSRD vanaf 2026 ook van toepassing zijn op kmo’s.”

Is duurzaamheid dan een must geworden voor alle bedrijven?

“Als je wilt blijven werken met klanten van een bepaalde grootte, zoals bijvoorbeeld in de distributiesector, heb je geen keuze meer. Met goede ESG-prestaties kan je het verschil maken met de concurrentie. We moedigen kmo’s aan om te communiceren over de inspanningen die ze leveren. Geloofwaardigheid garandeert mee het voortbestaan van de organisatie, want een deugdelijk bedrijf zal veel beter gepositioneerd zijn om investeerders aan te trekken of goede financieringsvoorwaarden te krijgen.”

Hoe helpt de bank kmo’s met hun transitie?

“Dankzij onze ervaring met grote bedrijven staan we klaar om hen bij elke stap te begeleiden. We hebben de expertise, partners en oplossingen die we stap voor stap toegankelijk maken voor kleinere bedrijven. Onze relatiebeheerders kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk van interne experts. Die van ons Sustainable Business Competence Centre, bijvoorbeeld, of die van de Low-Carbon Transition Group, een netwerk van BNP Paribas dat wereldwijd 200 deskundigen samenbrengt om onze klanten te begeleiden naar minder koolstof.”

Hoe begeleidt u klanten concreet?

“Onze relatiebeheerders, in samenwerking met onze experts en externe partners, bieden onze klanten een echt traject aan. Ik herneem het voorbeeld van een kmo die leverancier is van een grote distributiespeler. Zodra de kmo de risico's en kansen van ESG begrijpt, helpen we bij het stellen van een diagnose en adviseren we over de te nemen acties: wat kan het bedrijf doen? Het wagenpark minder vervuilend maken, de energie-efficiëntie van de gebouwen verbeteren, zelf een deel van de energie produceren, productieprocessen meer circulair maken, de corporate governance aanpassen, tot een beter evenwicht komen tussen mannen en vrouwen in het managementteam enz. Vervolgens bekijken we samen de nodige financieringen om deze acties uit te voeren en stellen we oplossingen voor die het best aansluiten bij de situatie, de grootte en de sector van de onderneming. We hebben een breed scala aan producten ontwikkeld specifiek gericht op de energietransitie, die we zelf of via partners aanbieden.”

Kunt u enkele voorbeelden geven?

“We bieden specifieke kredieten aan voor de aankoop van isolatie, zonnepanelen, hoogrendementsketels of elektrische voertuigen. Grotere kmo's kunnen ook toegang krijgen tot een kredietlijn (van minstens 10 miljoen euro) waarvan de rentevoet gekoppeld is aan het behalen van ESG-doelstellingen, die door onafhankelijke deskundigen wordt geverifieerd. Zo hebben we een kalkproducent gefinancierd door de rente van zijn lening te koppelen aan de vermindering van zijn CO2-uitstoot. Bij een parkinguitbater hebben we de rente gekoppeld aan de uitstoot van fijnstof. We zetten ook factoringoplossingen op gekoppeld aan ESG-verplichtingen. Daarmee willen we de betaling financieren van facturen van kmo's van elke omvang.”

Article

08.03.2024

Bedrijven hebben er belang bij om te kiezen voor elektrische en multimodale mobiliteit

BNP Paribas Fortis is klaar voor de mobiliteit van morgen. Onze bijdrage gaat veel verder dan het leasen van elektrische voertuigen, zegt Laurent Loncke, General Manager Retail Banking en lid van het directiecomité van de bank.

Hoe kunnen bedrijven van mobiliteit een van de hefbomen maken van hun transitie?

“Als we alleen kijken naar het voertuiggebruik, kan de overstap van fossiele naar elektrische energie de CO2-uitstoot verminderen met een factor vier. Die verandering wordt meer dan ooit fiscaal aangemoedigd in ons land. Vanaf 2035 is de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren ook verboden in de Europese Unie. Of het nu gaat om de bedrijfsvloot of de bedrijfswagens voor het personeel, elk bedrijf heeft er belang bij te kiezen voor elektrisch rijden. En dat naast andere vormen van mobiliteit.”

Hebben alle bedrijven dat begrepen?

“Vandaag zijn twee op de drie nieuwe voertuigen bedrijfswagens. En 80% van die bestellingen zijn elektrische voertuigen. Dat is ook het geval bij onze partner Arval.”

Bedrijven spelen dus een voortrekkersrol in deze transitie?

“Zeker. In de eerste plaats omdat bedrijfswagens de tweedehandsmarkt voeden. Dat zal elektrisch rijden voor iedereen toegankelijker maken. Vervolgens omdat wie voor een elektrische auto kiest zijn vrienden en familie kan aanmoedigen hetzelfde te doen. Onze recente Profacts-studie toont aan dat 85% van de eigenaars van een elektrisch voertuig tevreden tot zeer tevreden is dat ze de stap hebben gezet. Maar 42% van de Belgen is nog terughoudend. De helft van hen is bang dat hun batterij leeg is voordat ze kunnen opladen.”

Is die angst terecht?

“Niet helemaal. De meeste automobilisten voelen zich pas comfortabel met een bereik van 500 kilometer, ook al rijden ze maar enkele tientallen kilometers per dag. Los daarvan is het absoluut noodzakelijk om het oplaadnetwerk verder te ontwikkelen. Voor veel mensen, vooral in steden, is het niet mogelijk om thuis een oplaadpunt te installeren. BNP Paribas Fortis draagt bij aan de uitbreiding van het oplaadnetwerk via de participatie in Optimile. Deze Gentse scale-up biedt softwareoplossingen aan voor het opladen van elektrische wagens en ontwikkelt strategische partnerschappen voor de installatie en het onderhoud van oplaadpunten.”

Kan een elektrische auto worden opgenomen in het verloningspakket van elke werknemer?

“Tegenwoordig verschijnen er minder dure voertuigen op de markt die toegankelijk zijn voor het midden- en lager kader. Daarnaast telt bij een elektrische wagen vooral de Total Cost of Ownership. En die totale kosten liggen veel lager dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Vaak heeft men er alle belang bij om voor leasing te kiezen. We bieden een volledig en op maat gemaakt aanbod aan alle bedrijven, ongeacht hun omvang en behoeften.”

Wat bedoelen jullie precies met een 'compleet aanbod'?

“Naast leasing bieden we dankzij onze vele partners ook oplaadoplossingen aan thuis of op het werk, een oplaadkaart voor openbare netwerken, de automatische terugbetaling van het stroomverbruik thuis, een app om oplaadpunten te vinden en opleidingen in elektrisch rijden.”

Een volledig ecosysteem dus?

“We willen meebouwen aan de mobiliteit van morgen. Door ze te financieren, via krediet of leasing, te verzekeren, maar ook door samen te werken met partners buiten onze traditionele activiteiten. Zoals het al eerder vermelde Optimile, en Touring, een organisatie die garant staat voor betrouwbaarheid.”

Maar mobiliteit gaat toch niet alleen over de auto?

“Wij willen eerder de relatie met de auto heroverwegen. Gezien de klimaatdoelstellingen en de toenemende schaarste aan grondstoffen, is het onmogelijk om elke verbrandingsauto te vervangen door een elektrische. Arval biedt een uitgebreide expertise aan bedrijven die mobiliteit anders willen bekijken. We helpen hen om hun behoeften te analyseren, alternatieven voor de auto te vinden, een mobiliteitsbudget ter beschikking te stellen of een mobiliteitsbeleid op te stellen. We bieden fietsleasing aan, al dan niet in combinatie met autoleasing. We geloven sterk in multimodaliteit en mobility as a service-oplossingen: de mogelijkheid om verschillende vervoersmodi te combineren en er gemakkelijk voor te betalen. Dat is ook een van de specialiteiten van onze partner Optimile.”

Staan bedrijven en hun werknemers open voor deze boodschap?

“Het idee dat werknemers niet langer zeggen 'ik heb zoveel voor mijn auto in mijn salarispakket', maar eerder 'ik heb zoveel voor mijn mobiliteit', wint terrein. Betalen voor gebruik in plaats van bezit zien we al in fitness of streaming. Mobiliteit gaat dezelfde weg op, met deelauto's en forfaitaire abonnementen die het kostenplaatje voorspelbaarder maken voor bedrijven en particulieren. Maar de snelheid van deze verandering hangt ook af van het succes van het federale mobiliteitsbudget, dat moeilijk van de grond komt.”

 

BNP Paribas Fortis nv – Warandeberg 3 – B-1000 Brussel – BTW BE 0403.199.702 – RPR Brussel

Optimile nv – Sassevaartstraat 46 bus 204, 9000 Gent – RPR Gent – BTW BE 0648.837.849 – www.optimile.eu - BNP Paribas Fortis nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Optimile nv.

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102

Touring nv, Koning Albert II-laan 4 B12, 1000 Brussel – RPR Brussel – KBO BE 0403.471.401, is ingeschreven onder dit nummer bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden agent, vergoed door commissies, voor AG Insurance nv. AG Insurance nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Touring nv.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top