Article

17.02.2022

Familiebedrijf Aertssen is ‘Onderneming van het Jaar 2021’

Aertssen kreeg deze prestigieuze titel tijdens de awarduitreiking op 16 februari, die plaatsvond in beperkt gezelschap. Deliverect werd uitgeroepen tot ‘Scale-up van het Jaar’.

Het was al de 27ste editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Aertssen werd er de verdiende opvolger van Stow als ‘Onderneming van het Jaar’ en Deliverect volgt Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’.

Aertssen floreert dankzij groot aanpassingsvermogen

De Antwerpse groep Aertssen groeide in bijna 60 jaar uit van een landbouwbedrijf tot een industriële duizendpoot. Met kranen op waterstof, de plaatsing van 5G-cabines, elektriciteitsopslag in oude busbatterijen en de eindassemblage van (land)bouwmachines gaat ze de derde generatie in.

“De rode draad is dat elke nieuwe activiteit ontstaat om een weerstand weg te nemen en we daarbij verder bouwen op wat we al kennen en kunnen”, zegt Greg Aertssen, de CEO van de groep, geflankeerd door zijn zoon Yves, co-CEO, en zijn neef Sam, het hoofd van de logistieke divisie. Dankzij hun businessmodel – van de nood telkens weer een deugd maken – kon het bedrijf sterk groeien en draait het ondertussen een omzet van 305 miljoen euro. In de toekomst wil het bedrijf verder inzetten op verduurzaming en elektrificatie.

Aertssen haalde het van de IT-groep Cegeka, het telecombedrijf Destiny en de investeringsgroep Heylen.

Deliverect, een Gentse ‘unicorn’

Robovision geeft de titel van ‘Scale-up van het Jaar’ door aan het eveneens Gentse Deliverect. Drie andere snelgroeiende bedrijven - B4Plastics, Biotalys en UgenTec - grepen naast de award. Deliverect bouwt sinds 2018 software om restaurants en andere maaltijdleveranciers te helpen hun bestellingen te automatiseren. Het aantal horecazaken dat klant is, ging in een jaar van 8.000 naar 20.000 in 30 landen.

In januari haalde het bedrijf nog 150 miljoen dollar kapitaal op bij twee grote Amerikaanse investeringsfondsen en bij zijn aandeelhouders. Het bedrijf van Zhong Xu (CEO) en Jan Hollez (CTO) werd zo meer dan 1,2 miljard euro waard, wat het een ‘unicorn’ maakt, een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is. Met het opgehaalde kapitaal wil Deliverect zijn product uitbreiden en ook ‘dark kitchens’ (professionele keukens zonder eetzaal) en supermarkten beter bedienen.

 

Opmerkelijk ondernemerschap mag beloond worden

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement, dat opmerkelijke Belgische bedrijven in de bloemetjes zet. “Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Aertssen en Deliverect zijn daar een mooi voorbeeld van. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en ik wil hen daarmee van harte feliciteren. Het zijn zo’n ondernemingen die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag in de schijnwerpers."

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 15 februari. Odoo werd ‘Entreprise de l’Année’ en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Cowboy. Ontdek er hier meer over.

Lees het volledige persbericht over ‘Onderneming van het Jaar’

Bron: De Tijd

Article

27.01.2022

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Op 16 februari weten we wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept én ook welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 16 februari zijn award. Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Aangepaste organisatie

In lijn met de geldende coronamaatregelen hebben we samen met EY en De Tijd besloten om de awards uit te reiken in beperkt gezelschap door maximaal in te zetten op de finalisten, juryleden, vroegere winnaars en enkele prominenten.  

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant dingen Analis, Gourmanisto, Iris, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 15 februari. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.

Article

27.04.2021

Wordt u in 2021 Onderneming van het Jaar®?

Volgt u Stow op als Onderneming van het Jaar® in 2021? Waarom niet! Stel u kandidaat vóór midden mei en misschien wint uw bedrijf deze prestigieuze prijs.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse prijsuitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2021 al toe aan haar 27ste editie. Vorig jaar verliep het evenement noodgedwongen online. Dat had als voordeel dat voor het eerst een breed publiek via livestream kon volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot Onderneming van het Jaar® 2020. Jan Jambon reikte De prijs van Vlaamse regering voor Scale-up van het Jaar uit aan Robovison. Op dinsdag 7 december 2021 kennen we de twee nieuwe laureaten.

Big picture & little picture

De coronapandemie beïnvloedt nog altijd het bedrijfsleven. De nieuwe Onderneming van het Jaar® en Scale-up van het Jaar zijn ongetwijfeld ondernemingen die naast groei, innovatie en goed bestuur ook daarin de juiste aanpak vonden. In zijn boek ‘The Unstoppables’ omschrijft Bill Schley het als the big en the little picture. Succesvolle ondernemers houden naast de hun core business en de financiële kant, altijd ‘the little picture’ voor ogen. En dat is het emotioneel mechanisme om op de juiste manier om te gaan met obstakels, mislukking en risico's.

Aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid grote uitdagingen voor bedrijven in 2021. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elke jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van Onderneming van het Jaar® of Scale-up van het Jaar winnen, legt u als bedrijf geen windeieren. Deze awards hebben een sterke nationale en internationale uitstraling die de naamsbekendheid van uw bedrijf enorm vergroten. Als laureaat, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en u krijgt uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien is een plaats in de finale een enorme boost voor de motivatie van al uw bedrijfsmedewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat voor Onderneming van het Jaar® 2021 of Scale-up van het Jaar via de website van EY vóór midden mei! U vindt daar alle informatie over de criteria, de selectieprocedure en de inschrijving. In juni worden de uiteindelijke finalisten geselecteerd.

Article

09.12.2020

Stow en Robovision schitteren tijdens virtuele Onderneming van het Jaar

Op 8 december werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van Jaar®’ tijdens een bijzondere online editie van deze prestigieuze award uitreiking. Robovision ontving de prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Het ging er wat anders aan toe in dit coronajaar, maar dat neemt absoluut geen glans weg van de deze hoogmis voor ondernemers. Het was al de 26e editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Dit jaar kon een breed publiek via livestream volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot ‘Onderneming van het Jaar®’. De prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’ werd uitgereikt aan Robovision door Vlaams minister-president Jan Jambon.

Stow stockeert

Stow treedt met deze award in de voetsporen van Kinepolis Group en haalde het van de drie andere finalisten Van Marcke, Abriso-Jiffy en Konings. Al 40 jaar ontwerpt, produceert en verkoopt Stow industriële opslagsystemen. Sinds 2013 is het bedrijf elk jaar gegroeid met gemiddeld 13%. Dat mooie groeiparcours dankt Stow aan een continue technologische innovatie en doorgedreven automatisering in stockage. Vandaag is het bedrijf Europees marktleider met een omzet van 614 miljoen euro. Maar Stow is ambitieus en wil een wereldspeler worden. De eerste stappen zijn al gezet om de Amerikaanse markt te veroveren.

Michèle Sioen, voorzitster van de jury: “Deze award lauwert unieke Belgische bedrijven die getuigen van een ambitieuze strategie en succesvol management. Stow speelt met succes in op de continue veranderende trends in de supply chain sector. Groei zit in het DNA van de onderneming. De doorgedreven focus op hoge efficiëntie doorheen alle processen en producten, leidt tot operational excellence.”

Robovision democratiseert AI

Het Gentse Robovision neemt de fakkel over van Guardsquare als ‘Scale-up van het jaar’ en laat drie andere snelgroeiende techbedrijven achter zich: FibriCheck, THEO Technologies en Unifly. Het bedrijf biedt machinebouwers in verschillende industrieën oplossingen aan met toepassing van artificiële intelligentie (AI). Dat heeft hen geen windeieren gelegd, want Robovision groeit en verdubbelt jaarlijks, en dat nu al drie jaar lang. De toepassingen van AI zijn volgens Robovison eindeloos en daarom bouwden ze zelf een generiek platform dat hen in staat stelt eigen AI-modellen te trainen, beheren en uit te rollen. Maar ze gebruiken ook bestaande codes en modellen. Zo democratiseren ze AI en creëren ze een gelijk speelveld.

Hans Crijns, Professor van de Vlerick Business School en voorzitter van de jury: “Met zijn bewezen, baanbrekende propositie is Robovision de verdiende winnaar. De technologie van Robovision is breed toepasbaar: van de landbouwsector tot de productie-industrie tot in slimme steden. CEO Jonathan Berte heeft een sterke visie. Het groeipotentieel en de impact van het bedrijf is groot, zowel in België als in het buitenland.”

Meer dan ooit aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “Het afgelopen jaar was uitdagend voor ondernemingen en het vraagt flexibiliteit en creativiteit om daar gepast op te reageren. Stow en Robovision hebben deze periode met glans doorstaan. Ze bleven mooi op koers en zijn altijd blijven gaan voor hun ambities. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en dragen bij tot een positief ondernemingsklimaat. Ik wil hen allemaal van harte feliciteren. Het is een eer om al zo lang partner te zijn van dit evenement. Het zijn immers de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie.”

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 7 december. ‘Entreprise de l’Année’ werd I-care en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Proxyclick. Lees er hier meer over.

De Brusselse scale-up Optimy brengt vrijwilligerswerk, donaties, mecenaats- en sponsoractiviteiten van bedrijven samen op één platform. Daar zijn hun maatschappelijke gevolgen concreet meetbaar.

“Oorspronkelijk beschouwde ik mezelf niet als een sociaal ondernemer, al was ik wel bezig met sponsoring. Op vraag van onze klanten hebben mijn partners en ik een hele dienstverlening ontwikkeld die is uitgegroeid tot het meest uitgebreide platform op de markt”, zegt de CEO van Optimy, Kenneth Bérard.

Een van die klanten was de BNP Paribas Fortis Foundation, die maatschappelijk een groter verschil wou maken en die acties ook meer zichtbaarheid wou geven. “Het is voor bedrijven een must om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat genereert meerwaarde voor het bedrijf en voedt een positieve spiraal. Maar die maatschappelijke gevolgen moeten meetbaar zijn. Hoeveel kinderen worden er geholpen? Hoeveel bomen zijn er geplant? Welk effect heeft dat op de tevredenheid van de werknemers, op het imago, op de omzet? Ons model biedt dat allemaal aan. Bedrijven moeten dus niet telkens nieuwe modules aanschaffen als ze extra activiteiten willen toevoegen. Dat is volgens mij onze grote succesfactor. We zijn marktleider in Europa in onze sector en het enige bedrijf dat actief is in zowel Europa als Noord-Amerika.”

Persoonlijke begeleiding

“Veel bedrijven zitten vol goede bedoelingen. Ze willen een positief effect hebben op de samenleving, maar vaak ontbreekt het hen aan een goede methode om dat efficiënt te doen”, merkt de ondernemer op. “Ze hebben de neiging om al hun inspanningen los van elkaar te zien. Het Optimy-platform biedt daar een oplossing voor. Het is makkelijk samen te stellen en is servicegericht. We passen ons aan aan de processen van elke businessunit en elk bedrijf. Omgekeerd werkt het niet”, verzekert Kenneth Bérard. “Onze klanten zoeken geen technologie, maar wel begeleiding. We investeren in personalisering en dat loont, toont ook een tevredenheidsonderzoek bij onze klanten.”

Acties structureren

Het eerste advies dat Optimy altijd geeft aan bedrijven: versnipper je inspanningen niet, ze moeten één geheel vormen. “We raden bedrijven aan hun acties met behulp van ons instrument te structureren. Het beleid in maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van het bedrijf. En de acties moeten natuurlijk transparant en goed worden uitgevoerd.”

De juiste partner

De band die Optimy vanaf het begin had met BNP Paribas Fortis was doorslaggevend voor de groei van het bedrijf. “Het feit dat de bank ons volgt, heeft onze geloofwaardigheid vergroot bij onze partners, investeerders, klanten en ook intern. Nu zet ze voor ons een factoringservice op om onze groei verder te ondersteunen.”

De groei van Optimy werd eerst ondersteund door cashflow, wat ongebruikelijk is voor een technologiebedrijf. Vanaf 2019 kwam er financiering in het spel. Toen trad een Canadees fonds dat gespecialiseerd is in SaaS-bedrijven (Software as a Service) en verbonden is aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) tot het kapitaal.

Multiculturele verrijking

Zoals voor meer bedrijven is een van de grootste uitdagingen van Optimy de werving van nieuw talent. “Wij hebben die uitdaging kunnen omzetten in een troef”, besluit Kenneth Bérard. “We trekken talent aan uit het buitenland. In ons kantoor in Brussel werken zestig mensen van twintig nationaliteiten. Die multiculturaliteit is een enorme verrijking en heeft ons geholpen om internationaal door te breken.”

“Het beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van je bedrijf”.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top